Loading

Partnereink

Csabakő
 
Látogatóink összesen: 24394934

2019. november 22.
H K SZ CS P SZ V
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
Ma Cecília napja van.
Holnap Kelemen napja lesz.

Mit is szállított az aranyvonat?

Mit is szállított az aranyvonat? 

1945. január 23-án lépte át a magyar–osztrák határt az a vasúti szerelvény ami a köztudatba „aranyvonat” néven került be. A vonat a Magyar Nemzeti Bank aranykészletét (29-30 tonna), devizatartalékát, sok egyéb állami értéktárgyat szállított. A határt Fertőboznál lépte át, és Ausztriában vándorolt. A kísérő banki személyzetnek sikerült az értékes szállítmányt megóvni a szovjet csapatoktól. A vonat 1945. május 7-én az amerikai hadsereg kezébe került, és hadizsákmánynak nyilvánították.

 


Az Aranyvonat már amerikai felügyelet alatt

 

A vonat tartalmáról a következő feljegyzés született:

10 láda arany, átlagban 45 kg/láda
1 láda aranyérme, kb. 100 kg
18 láda arany ékszer, kb. 35 kg/láda
32 láda aranyóra, 30-60 kg/láda
1560 láda ezüst nemű
1 láda ezüsttömb
kb. 100 festmény
kb. 300 kézi csomózású perzsaszőnyeg
8-10 ezer db óra
valuta,
brilliáns,
ruha,
szőrme,
bélyeg,
csipke,
fényképezőgép,
gramofon,
ezüst,
porcelán
2 vagon vegyes, nem szétválogatott értékek

Mark Clark tábornok – az amerikai megszálló hadsereg parancsnoka Ausztriában – a lefoglaláskor úgy határozott, hogy a zsákmányolt javak beazonosítása lehetetlen, így azokat jogos tulajdonosaiknak visszaadni nem lehet. Ez a határozat szolgált minden további amerikai kormányszintű döntés alapjául a zsákmányolt javak sorsát illetően.

A háború befejezése után tárgyalások kezdődtek az USA és Magyarország között az értékek visszaadásáról. A tárgyalások részben eredményre vezettek, mert az értékek nagy része 1946–47 folyamán visszakerült Magyarországra. Az 1946. augusztus 6-án visszaérkezett aranykészlet tette lehetővé az új pénz, a forint bevezetését.

A „zsidó” aranyvonat

A köztudatban már nem annyira ismert, hogy volt egy másik „aranyvonat” az ún. „zsidó aranyvonat”. Ezen a vonaton az elkobzott zsidó értékeket akarták nyugatra, egyes vélemények szerint Svájcba menekíteni. A vonatot Budapesten állították össze az itt tárolt értékekből. 1944. október 16-án Zirc-Óbányára érkezett a szerelvény. Itt hosszabb időt töltött, s eközben folyamatosan tovább bővítettek a mindenhonnan ideszállított elkobzott javakkal. A tisztviselők a rakományról pontos leltárt vezettek, de induláskor a vonatparancsnok ezt megsemmisítette. A vonat 1945. március 30-án hagyta el az országot. Előtte az értékek egy részét teherautókra rakták, és ez a konvoj más útvonalon haladt. A vonat 1945. május 11-én az amerikai hadsereg kezébe került. A teherautó konvojt 1945 nyár közepén a francia hadsereg fogta el. A vonaton és konvojban szállított értékek csekély hányada került vissza az örökösökhöz. A fentieken kívül volt még egy harmadik „aranyvonat” is. A két háború között ez a vonat hordozta a Szent Jobbot az országban.

A legelső aranyvonat

Az első aranyvonat az orosz polgárháború történetének része. Markovits Rodion ilyen című regényében meg is örökítette. Azon a korábbi aranyvonaton az orosz cári nemzeti bank aranyfedezete volt. Markovitson kívül a vonaton utazott egy másik neves író is: Jaroslav Hašek. Az első világháborúról szóló két híres regény (Szibériai garnizon; Švejk) szerzői ennek ellenére nem ismerték egymást.

Forrás: nokorszak.hu